Cu r r i c u l a re s Ve B I D Ma nu a l 27 Kibler WB et al The role of core stability in athletic function Sports med 2006 36 3 189 198 Kibler WB Sciascia A Wilkes T Scapular dyskinesis and its re lation to shoulder injury The Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons 2012 20 6 364 372 Kim EJ Lee KB Hwang BY Effects of upper extremity training in a standing position on trunk alignment in stroke patients J Phys Ther Sci 2016 28 9 2426 2429 Levin MF Liebermann DG Parmet Y Compensatory versus non compensatory shoulder movements user for reaching in stroke Neurorehabil Neural Repair 2016 30 7 635 646 Martel M Cardinali L Roy AC Farnè A Tool use An open window into body representation and its plasticity Cognitive neuropsychology 2016 33 1 2 82 101 Michaelsen SM Luta A Roby Brami A Levin MF Effect of trunk restraint on the recovery of reaching movements in hemiparetic patients Stroke 2001 32 8 1875 1883 Michaelsen SM Dannenbaum R Levin MF Task Specific training with trunk restraint on arm recovery in stroke Stroke 2006 37 186 192 Michaelsen M et al JSU Diagram A Guideline for treat ment of the upper limb in stroke patients In J Phys Rehabil 2015 3 4 1000280 Pain LM Baker R Richardson D Agur A Effect of trunk restraint training on function and compensatory trunk shoulder and elbow patterns during post stroke reach a systematic review Disabil Rehabil 2015 37 553 562 Paine R Voight ML The role of the scapula Int JSports PhysTher 2013 8 5 617 629 Piscitelli D Falaki A Solnik S Latash ML Anticipatory postural adjustments and anticipatory synergy adjustments preparing to a postural perturbation with predictable and unpredictable direction Experimental brain research 2017 235 3 713 730 Sangole AP Levin MF Palmar arch modulation in patients with hemiparesis after a stroke Experimental brain research 2009 199 1 59 70 Silva CF Pereira S Silva CC Ferreira S Oliveira N Santos R Anticipatory postural adjustments in the shoulder girdle in the reach movement performed in standing by post stroke subjects Somatosensory motor research 2018 35 2 124 130 Stamenkovic A Stapley PJ Trunk muscles contribute as functio nal groups to directionality of reaching during stance Experi mental brain research 2016 234 4 1119 1132 van Vliet P Pelton TA Hollands KL et al Neuroscience finding on coordination of reaching to grasp an object implication for research Neurohabil Neural Repair 2013 27 7 622 625 Ward NS Brander F Kelly K Intensive upper limb neuroreha bilitation in chronic stroke outcomes from the Queen Square programme Journal of neurology neurosurgery and psychiatry 2019 90 5 498 506 Wee SK Hughes AM Warner M Burridge JH Trunk restraint to promote upper extremity recovery in stroke patients a syste matic review and meta analysis Neurorehabilitation and neural repair 2014 28 7 660 677 Wee SK Hughes AM Warner MB et al Effect of Trunk Support on Upper Extremity Function in People With Chronic Stroke and People Who Are Healthy Physical therapy 2015 95 8 1163 1171 Yakovenko S Drew T A motor cortical contribution to antici patory postural adjustments that precede reaching in the cat J Neurophysiol 2009 102 2 853 874 Schmerzhafte Schulter Griffin C Management of the hemiplegic shoulder complex Top Stroke Rehabil 2014 21 4 316 318 Review Griffin A Bernhardt J Strapping the hemiplegic shoulder pre vents development of pain during rehabilitation a randomized controlled trial Clin Rehabil 2006 20 287 295 Paci M et al Shoulder subluxation after stroke relationships with pain and motor recovery Physiother Res Int 2007 12 2 95 104 van Bladel A Cools A Michielsen M Oostra K Cambier D Passive mobilisation of the shoulder in subacute stroke patients with persistent arm paresis A randomised multiple treatment trial The South African journal of physiotherapy 2022 78 1 1589 Webb and Moreta 2020 Current Concepts in Treating Hemi plegic Shoulder Pain UPMC Physician Resources com Rehab Consults and referrals 1 866 884 8579 Zeilig G Rivel M Weingarden H et al Hemiplegic shoulder pain Evidence of a neuropathic origin PAIN 2013 154 263 271 3 4 Lernbereich Integration und klinische Anwendung In diesem Lernbereich sollen die erworbenen Kenntnisse und Fähigkeiten aus den anderen Bereichen zusammen geführt und bezogen auf individuelle Fälle Patienten angepasst werden 3 4 1 24 Stunden Ansatz Im Bobath Konzept versteht man unter dem 24 Stunden Ansatz neben der spezifischen therapeutischen Interven tion das therapeutische Management als das Handha ben von Prinzipien Regeln Routinen etc das darauf abzielt die Idee und die Inhalte der Therapie auf den Alltag zu übertragen und zu trainieren Dieser Ansatz ist interprofessionell ausgelegt und be zieht alle Bezugspersonen mit ein Der Patient ist ein mündiger Partner in diesem Prozess Aspekte sind Lagerung Positionierung und Lageveränderung im Liegen und im Sitzen individuelle Anpassung und mögliches Spektrum in Be zug auf den Alltag des Patienten die verschiedenen Phasen der Rehabilitation die vielfältigen Umgebun gen einschließlich des häuslichen Umfelds Angehörige und Bezugspersonen Einbeziehen in den therapeutischen Prozess Anleitung und Beratung einschließlich der Verwen dung von Hilfsmitteln interdisziplinäre Zusammenarbeit Abstimmung auf der Grundlage einer gemeinsamen Wissensbasis gemeinsame Zielformulierung Aktivität und Partizipa tion
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